Lämna uppgift om inkomst
Om du som arbetsgivare eller din medarbetare får en inkomstförfrågan från Försäkringskassan, ska du lämna svar på den. Det gör du snabbt och enkelt genom att logga in i vår e-tjänst.
Lämna uppgift om inkomst (inloggning)
Bra att veta
I vår e-tjänst får du hjälp med vilka fält du ska fylla i och hur du ska fylla i uppgifterna. När du har skickat in uppgifterna, får du en bekräftelse på dina inlämnade uppgifter.
Tänk på att ha medarbetarens uppgifter framför dig så att du enkelt kan fylla i uppgifterna.
Du ska göra följande:
- Ange personnummer för den person inkomstförfrågan gäller.
- Välj kod 5445 eller 5033 beroende på vad som står på den pappersblankett du eller medarbetaren har fått.
- Välj vilken typ av anställning som är aktuell för medarbetaren:
- Tidsbegränsad anställning eller tillsvidareanställning.
- Tidsbegränsad anställning eller tillsvidareanställning där medarbetaren vid tiden för förfrågan är helt eller delvis tjänstledig.
- Timvikarie eller anställd vid behov.
Därefter visas de frågor som är relevanta för den typ av anställning som du har angivit för din medarbetare.
Kom igång med e-tjänsten
För de e-tjänster som kräver inloggning måste du ansöka om behörighet, här hittar du information om hur du kommer igång.
Om du ska utföra flera olika ärenden, slipper du fylla i dina uppgifter flera gånger.