Lämna uppgift om frånvaro
Du som arbetsgivare kan få en förfrågan från Försäkringskassan om att lämna uppgift om frånvaro för dina medarbetare. Du svarar snabbt och enkelt genom att logga in i vår e-tjänst.
Lämna uppgift om frånvaro (inloggning)
Bra att veta
I e-tjänsten får du hjälp med hur du ska fylla i uppgifterna. När du har skickat in uppgifterna, får du en bekräftelse på dina inlämnade uppgifter.
Tänk på att ha medarbetarens uppgifter framför dig när du ska använda e-tjänsten. Försäkringskassan kan be om uppgifter som är flera år gamla så ta fram uppgifterna innan du ska logga in. På blanketten som du fått från Försäkringskassan framgår vilken period du ska lämna svar på.
Du ska göra följande:
- Ange personnummer för den person frånvaroförfrågan gäller.
- Fyll i den tidsperiod som står på blanketten. Därefter visas de frågor som är relevanta utifrån de svar du har angivit. Besvara dem och skicka in frånvaroförfrågan.
Kom igång med e-tjänsten
För de e-tjänster som kräver inloggning måste du ansöka om behörighet, här hittar du information om hur du kommer igång.
Om du ska utföra flera olika ärenden, slipper du fylla i dina uppgifter flera gånger.