Föräldraledig och sjuk
Om du blir sjuk under din föräldraledighet kan du ha rätt att byta föräldrapenning mot sjukpenning.
Kan jag få sjukpenning när jag är föräldraledig?
Om du blir sjuk och inte kan ta hand om ditt barn kan du pausa din föräldrapenning och få sjukpenning i stället.
Du kan ha rätt till sjukpenning om
- du är sjuk och någon annan tar hand om ditt barn i stället
- du har en sjukpenninggrundande inkomst (SGI).
Under de första två veckorna som du är sjuk, kan du bara få sjukpenning de dagar du ansökt om föräldrapenning för. Du måste ha ansökt om föräldrapenningen innan du blev sjuk.
Du kan få sjukpenning på 25 procent, 50 procent, 75 procent eller 100 procent.
Hur mycket pengar kan jag få?
Du kan få upp till 1 116 kronor per dag, beroende på din tidigare lön.
Vad ska jag göra när jag blir sjuk?
1. Sjukanmäl dig
Gör en sjukanmälan den första dagen du är sjuk.
2. Ändra din ansökan om föräldrapenning
Logga in på Mina sidor och ta bort de dagar som du har ansökt om föräldrapenning för, från och med dagen när du sjukanmält dig. Du kan ta bort fler dagar senare om du inte vet nu hur länge du ska vara sjuk.
3. Ansök om sjukpenning
När du har sjukanmält dig loggar du in på Mina sidor för att ansöka om sjukpenning.
4. Skicka in läkarintyg
Om du är sjuk längre än 7 dagar ska du skicka in ett läkarintyg med uppgifter om din sjukdom eller skada. De flesta regioner kan utfärda elektroniska intyg. Du kan då skicka in ditt intyg på Mina intyg på 1177 Vårdguiden. Det går snabbare och du slipper posta intyget.
Mina intyg, 1177 Vårdguiden (minaintyg.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Om du har fått ditt läkarintyg på papper och det av någon anledning inte har skickats elektroniskt till oss skickar du originalet till:
Försäkringskassans Inläsningscentral
839 88 Östersund
5. Utbetalning
Den första utbetalningen av sjukpenningen har inte ett fast datum, utan kommer så fort vi är färdiga med handläggningen. Från att din ansökan kommer in tar det normalt 30 dagar att handlägga ditt ärende. Om vi behöver fler uppgifter kan det ta längre tid.
Kommande utbetalningar
Efter den första utbetalningen betalas sjukpenningen ut ett bestämt datum varje månad. Vilket datum beror på när i månaden du är född.
Om du är född
- dag 1–10, så får du utbetalning den 25:e varje månad
- dag 11–20, den 26:e varje månad
- dag 21–31, den 27:e varje månad.
Under Utbetalningar på Mina sidor kan du se dina preliminära utbetalningar så snart vi har handlagt din ansökan. Den faktiska utbetalningen kan du se 1 bankdag innan pengarna kommer.
Avvikande utbetalningsdagar
Utbetalningsdatum och handläggningstider
Om du vill ändra något i din sjukskrivning
Om du vill förlänga sjukskrivningen
Om du ska vara sjukskriven i samma omfattning som tidigare kan du förlänga din sjukskrivning genom att skicka in ett nytt läkarintyg. Elektroniska läkarintyg kan du skicka in via Mina intyg på 1177 Vårdguiden.
Mina intyg, 1177 Vårdguiden (minaintyg.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Du måste också ha godkänt att alla läkarintyg i samma sjukperiod ska gälla som ansökan om sjukpenning. Har du inte gjort det måste du fylla i en ny ansökan. Kontakta den som handlägger ditt ärende eller kundcenter 0771‑524 524 för att godkänna att alla läkarintyg i sjukperioden ska gälla som ansökan om sjukpenning.
Om du vill ändra omfattning
Om du börjar jobba eller på annat sätt ändrar omfattning på din sjukskrivning behöver du informera oss om det. Det gör du enklast på Mina sidor.
Vad ska jag göra när sjukskrivningen är slut?
Avsluta din sjukpenning
Om du pausade din föräldrapenning när du blev sjuk måste du avsluta din sjukpenning för att ansökan om föräldrapenning ska börja gälla igen.
Svara på enkäten och berätta vad du tycker om webbplatsen.
Till enkäten Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Frågor och svar
-
Om barnet är äldre än 240 dagar
Den andra föräldern kan ansöka om ersättning för vab. För att få ersättning för vab måste den andra föräldern avstå från arbete eller dagpenning från a-kassan.
Tänk på att du inte kan ta ut föräldrapenning om någon annan vabbar för barnet i stället för att du tar hand om det. Glöm därför inte att gå in på Mina sidor och ta bort de dagar som den andra föräldern vabbat från din ansökan om föräldrapenning.
Om barnet är yngre än 240 dagar
Den andra föräldern kan ta ut föräldrapenning istället och vara hemma för att vårda barnet.
Om du har ensam vårdnad
Om du har ensam vårdnad och ditt barn är yngre än 3 år kan en vän eller en släkting ta hand om barnet i stället för dig. Det kallas för utvidgad tillfällig föräldrapenning. Vännen eller släktingen måste gå miste om inkomst för att kunna få ersättningen. Ring kundcenter på 0771‑524 524 så skickar vi hem en blankett till den som ska vårda barnet.
-
Ja, om du är sjuk längre än sju dagar.
-
Det finns inget krav på att du måste sjukanmäla dig, oavsett hur många dagar du är sjuk. Men om någon annan tar hand om barnet medan du är sjuk och barnet är över 1 år är det viktigt att sjukanmäla dig för att skydda din SGI. Glöm inte att gå in på Mina sidor och ta bort de dagar då någon annan har tagit hand om barnet från din ansökan om föräldrapenning.
-
Eftersom vi inte vet hur länge du kommer att vara sjuk så kommer ingen föräldrapenning att börja betalas ut automatiskt igen förrän du gör en ny ansökan. Det är för att du inte ska få föräldrapenning utbetald felaktigt. Därför behöver du göra en ny ansökan om föräldrapenning när du är frisk.
-
Det görs vanligtvis ett karensavdrag när du blir sjuk och ansöker om sjukpenning.
-
Under de första 14 dagarna som du är sjukskriven från din föräldraledighet kan du bara få sjukpenning för de dagar då du annars skulle tagit ut föräldrapenning. Skulle du tagit ut föräldrapenning alla dagar i veckan så kan du också få sjukpenning för alla dagar i veckan. Men om du till exempel bara ansökt om föräldrapenning 3 dagar per vecka så kan du bara få sjukpenning för dessa dagar då du går miste om ersättning i form av föräldrapenning.
Från och med den 15:e dagen i sjukperioden kan du få sjukpenning för alla dagar i veckan, även lördagar och söndagar.
-
Om du har tekniska problem
Om ditt e-legitimation inte funkar eller om du har andra tekniska problem kan du få hjälp på sidorna för teknisk support. Där finns möjlighet att få hjälp av oss direkt i ett webbmöte. Du kopplas då ihop med en handläggare som ser din skärm och kan hjälpa dig. Webbmöten är tillgängliga samma tider som kundcenter har öppet.
Om du måste ansöka på en pappersblankett
Alla blanketter som finns tillgängliga för nedladdning på webbplatsen hittar du på sidan E-tjänster och blanketter på svenska.