Tänk på att...
Din webbläsare är av en äldre modell. Det innebär att du kanske inte kan använda alla funktioner på webbplatsen. Vi rekommenderar att du uppdaterar till en nyare version.

Nyheter EIOA

Den här informationen riktar sig till dig som är systemleverantör för system för att lämna uppgift om en assistent. Här publiceras löpande allmänna nyheter och driftinformation, såväl akut som planerad, för tjänsten EIOA (elektronisk information om assistenten).

Du kan läsa om anslutningsprocessen och testmiljö under rubriken Anslutning.

(2020-12-03)

Vi har uppmärksammat att det finns en brist i tjänsten E-IOA. Fältet under modul 2, Ändringen gäller från och med (datum) är felaktigt obligatoriskt när uppgifterna om en assistent skickas via E-IOA.

Ni kan fortsätta använda tjänsten. Men om det är första gången som en assistent anmäls anger ni assistentens anställningsdatum i fältet Ändringen gäller från och med. Gäller det en ändring av tidigare lämnade uppgifter om en assistent anges datum för när förändringen skedde. När vi har planerat in en rättning av felet kommer vi meddela er i god tid innan förändringen.

 

(2020-09-10)

Av de tekniska filerna framgår vilka uppgifter som ska skickas in elektroniskt. Observera att anställningsdatum avser det datum då assistenten enligt sitt anställningsavtal började arbeta hos anordnaren, inte det datum då assistenten började arbeta hos den enskilda brukaren.

 

(2020-09-10)

Blanketter som ni bygger in i era system och som kan skrivas ut och skickas in till vår inläsningscentral får inte ändras på något sätt för att Försäkringskassan ska kunna tolka blanketten. Kantlinjer, rutor och inmatningsfält måste exakt överensstämma med den upplåsbara blanketten vad gäller både format och placering. Vidare får inte text, loggor eller liknande läggas till. Ett exempel är blanketten Anmälan från arbetsgivare – uppgifter om en personlig assistent (FK3066).

Blanketter som skrivs ut ska signeras för hand och skickas till vår inläsningscentral. Förtryckt namn i blanketten leder till att vi behöver komplettering av underskrift och det i sin tur leder till att utbetalningen försenas.

Blanketter som har signerats digitalt med bank-id ska skickas in elektroniskt.

 

Kontakt

Om du som systemleverantör har tekniska frågor om tjänsten eller upplever att tjänsten inte fungerar som den är tänkt.

Mejla dina frågor:

Ämnet på mailet ska vara: Systemleverantör Assistansersättning

Kontakta supporten via e-post:

svarsulev@forsakringskassan.se

Öppettiderna:

Måndag–fredag: 8–16  
Lördag–söndag: stängt
Helgdag: stängt

Om du är anordnare och har frågor om tjänsten ska du vända dig till din systemleverantör.

Relaterade länkar

Bra att veta om EIOA