Försäkringskassans logotyp
Logga in
Tänk på att...

Din webbläsare är av en äldre modell. Det innebär att du kanske inte kan använda alla funktioner på webbplatsen. Vi rekommenderar att du uppdaterar till en nyare version.

Tillgänglighetsredogörelse – appar

Illustration fk app

Försäkringskassan står bakom appen "Försäkringskassan". Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda våra digitala tjänster. Det här dokumentet beskriver hur appen "Försäkringskassan" uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Hur tillgänglig är appen?

Vi är medvetna om att delar av appen inte är helt tillgängliga.

Vad kan du göra om du inte kan använda appen?

Om du på grund av bristande tillgänglighet inte alls kan använda appen:

Logga in på "Mina sidor" och gör dina ärenden där istället.

Rapportera brister i appens tillgänglighet

Vi strävar hela tiden efter att förbättra digitala tillgängligheten i våra appar. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.

Glöm inte berätta om du använder iOS eller Android.

  • Om du har en Iphone eller Ipad har du iOS.
  • Annars har du troligen Android.
Anmäl brister i vår digitala tillgänglighet {"url":"/om-webbplatsen/tillganglighet/tillganglighetsredogorelse/anmal-brister-i-var-digitala-tillganglighet","login":false,"text":"Anmäl brister i vår digitala tillgänglighet"}

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta, och påtala det för DIGG.

Anmäl bristande tillgänglighet (digg.se)länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Teknisk information om digitala tillgängligheten i våra appar

Appen "Försäkringskassan" är inte förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Otillgängliga delar beskrivs nedan.

Appen finns för operativsystemen iOS och Android.

  • Om du har en Iphone eller Ipad har du iOS.
  • Annars har du troligen Android.

Bristande förenlighet med lagkraven

Det som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.

Problem vid användning utan syn:

  • Enstaka knappar och rubriker beskrivs inte helt tydligt för uppläsande hjälpmedel. (Gäller Android.)
  • Om du använder funktionen Talkback och kopplar in ett externt tangentbord till din telefon eller surfplatta, får du inte dagar i vab-kalendern upplästa.

Problem vid användning med nedsatt syn:

  • Innehållet i appen är inte anpassat efter mörkt läge/tema (dark mode). Vi planerar att införa det.
  • Texten blir avklippt i tidväljaren för vab (vård av barn) om du använder funktionen "större text". (Gäller iOS.)
  • Om du ändrar teckenstorleken i telefonens inställningar så behöver du starta om appen. 

Problem vid användning med nedsatt finmotorik eller styrka:

  • Om du har kopplat ett tangentbord till din mobila enhet så kan du inte välja vilken omfattning du vabbat (i timmar och minuter). (Gäller iOS.)
  • Vissa delar av appen har otillräcklig kontrast för tangentbordsfokus.
  • Enstaka knappar fungerar inte för användare som navigerar med rösten.

Problem vid användning med kognitiva svårigheter:

  • Om du anger tio siffror när du skriver ditt personnummer så får du inget meddelande om vad som är fel.
  • Innehållet i appen är inte anpassat efter temat Mörkt läge (Dark mode). Vi planerar att införa det.

Hur vi testat appen

Vi har gjort en självskattning (intern testning) av appen "Försäkringskassan". Vi har också låtit utomstående experter granska appen.

Senaste bedömningen gjordes den 25 juni 2021.

Redogörelsen uppdaterades senast den 25 juni 2021.

Senast uppdaterad