Tillgänglighetsredogörelse – appar

Försäkringskassan står bakom appen "Försäkringskassan". Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda våra digitala tjänster. Sidan beskriver hur appen "Försäkringskassan" uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.
Hur tillgänglig är appen?
Vi är medvetna om att delar av appen inte är helt tillgängliga.
Om du inte kan använda appen
Om du inte kan använda appen, så kan du logga in på Mina sidor i stället.
Rapportera brister i appens tillgänglighet
Vi strävar hela tiden efter att förbättra digitala tillgängligheten i våra appar. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.
Glöm inte berätta om du använder iOS eller Android.
- Om du har en Iphone eller Ipad har du iOS.
- Annars har du troligen Android.
Tillsyn
Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta, och påtala det för DIGG.
Anmäl bristande tillgänglighet (digg.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Teknisk information om digitala tillgängligheten i våra appar
Appen "Försäkringskassan" är inte förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Otillgängliga delar beskrivs nedan.
Appen finns för operativsystemen iOS och Android.
- Om du har en Iphone eller Ipad har du iOS.
- Annars har du troligen Android.
Bristande förenlighet med lagkraven
Det som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.
Problem vid användning utan syn
- Enstaka knappar och rubriker beskrivs inte helt tydligt för uppläsande hjälpmedel. (Gäller Android.)
- Om du använder funktionen Talkback och kopplar in ett externt tangentbord till din telefon eller surfplatta, får du inte dagar i vab-kalendern upplästa.
- Om du använder funktionen Talkback och kopplar in ett externt tangentbord till din telefon eller surfplatta blir det svårare att navigera i steget som rör inkomster i samband med att du ansöker om vab. (Gäller Android).
- Om du stänger dialogruta för vissa hjälptexter så hamnar fokusram på annat ställe. (Gäller iOS).
- Om du använder funktionen Talkback och kopplar in ett externt tangentbord till din telefon eller surfplatta och en dialogruta visas så läser talkback upp bakomliggande text.
Problem vid användning med nedsatt syn
- Om du ändrar teckenstorleken i telefonens inställningar så behöver du starta om appen (Gäller Android).
- Om du använder funktionen Talkback och kopplar in ett externt tangentbord till din telefon eller surfplatta och en dialogruta visas så läser talkback upp bakomliggande text.
- Om du förstorar texten med 200 procent syns inte Spara- och Avbryt‑knapparna på dialogrutor som öppnar sig över annat innehåll, till exempel när du ska ange arbetad tid eller byta telefonnummer. Om du vrider telefonen till liggande läge så ser du knapparna och kan trycka på dem. (Gäller iOS)
Problem vid användning med nedsatt finmotorik eller styrka
- Om du har kopplat ett tangentbord till din mobila enhet så kan du inte välja vilken omfattning du vabbat (i timmar och minuter). (Gäller iOS.)
- Enstaka knappar fungerar inte för användare som navigerar med rösten.
- Om du har öppnat dialogruta och trycker på ’Esc’ så stängs inte dialogrutan.
Problem vid användning med kognitiva svårigheter
- Om du anger tio siffror när du skriver ditt personnummer så får du inget meddelande om vad som är fel.
Hur vi testat appen
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av appen "Försäkringskassan". Vi har också låtit utomstående experter granska appen.
Senaste bedömningen gjordes den 28 september 2023.
Redogörelsen uppdaterades senast den 12 oktober 2023.