Tänk på att...
Din webbläsare är av en äldre modell. Det innebär att du kanske inte kan använda alla funktioner på webbplatsen. Vi rekommenderar att du uppdaterar till en nyare version.
Webbinnehållsvisning Actions
Loading...

Digitala tjänster bland de mest använda i landet

5 oktober 2017

Försäkringskassans digitala tjänster är bland de mest använda i Sverige, enligt en årlig enkät av offentliga verksamheter med e-legitimation. Bara Skatteverket har fler som loggar in. På tredje plats kommer Vårdguiden 1177.se.

Under 2016 gjordes drygt 48 miljoner inloggningar på Försäkringskassans hemsida, bland annat för legitimering och e-underskrift. Skatteverket hade totalt 49 miljoner inloggningar och Vårdguiden 1177 närmare 15 miljoner.

- Det känns roligt! Undersökningen visar att Försäkringskassan ligger i framkant när det gäller digitala tjänster, säger IT-direktör Stefan Olowsson.

Utvecklingen av digitala tjänster har kommit olika långt inom Försäkringskassans områden. Inom Barn och familj är digitaliseringen väl utvecklad eftersom kundkategorin är stor och prioriterad.

- Uppemot 95-97 procent av alla ansökningar om föräldrapenning som kommer in är digitala. Det är en stor och relativt ung grupp som är väldigt digital och som efterfrågar ny teknik, säger Stefan Olowsson.

Av den totala mängden inloggningar via Försäkringskassans hemsida är det e-legitimationstjänsten som används mest. Den har 39,5 miljoner inloggningar jämfört med e-underskrift som har 8,9 miljoner inloggningar.

Enligt en prognos från e-legitimationsnämnden spås Försäkringskassan gå om Skatteverket år 2020 i antalet transaktioner totalt. Då beräknas Försäkringskassan ha drygt 72,5 miljoner inloggningar jämfört med Skatteverkets 70 miljoner.

- Det är knepigt att jämföra Försäkringskassans e-tjänster med Skatteverkets. Människor vänder sig till Skatteverket i deklarationstider och dagligen till oss när det gäller alla möjliga ärenden. Min bedömning är att vi egentligen borde gå om Skatteverket mycket tidigare än 2020, säger Stefan Olowsson.

Fakta

Försäkringskassans första e-tjänster lanserades runt årsskiftet 2002-2003 och riktades mot föräldrar.
De mest använda digitala tjänsterna för ansökningar är de som riktar sig mot föräldrar, som Föräldrapenning, Vab och tio dagar vid barns födelse. Ansökan om Vab toppade i september månad och numera är det 99 procent av alla som ansöker om Vab som gör det digitalt. Även ansökan om sjukpenning ökar successivt och är nu uppe i 85 procent.

Försäkringskassans digitaliseringsarbete har kommit längst inom förmånerna som riktar sig till föräldrar och sjuka, både vad gäller automatisering och e-tjänster. Men vi erbjuder även ett stort antal enklare e-tjänster mot övriga målgrupper.

E-legitimationsnämndens undersökning öppnas i nytt fönster

Tillbaka till nyhetsarkivet