Tänk på att...
Din webbläsare är av en äldre modell. Det innebär att du kanske inte kan använda alla funktioner på webbplatsen. Vi rekommenderar att du uppdaterar till en nyare version.
Vanliga frågor och svar Actions
Loading...

Vanliga frågor och svar

fritext_vanliga_fragor Actions
Loading...

Här hittar du vanliga frågor och svar om e-legitimation och problem med att logga in på Mina sidor.

Vanliga frågor

Om du loggar in med BankId från en dator och inte lyckas signera kan det vara fel på den del i e-legitimationen som aktiveras vid signeringen. Du kan testa din e-legitimationen på länken nedan.

BankID/Mobilt BankID (bankid.com)

Om testet visar att det inte är fel på e-legitimationen kan du felanmäla och få hjälp av vår tekniska support

Teknisk support

Om du kan logga in men inte signera kan det vara fel på den del i e-legitimationen som aktiveras vid signeringen. Då ska du i första hand testa e-legitimationen enligt nedan.

1. Testa din e-legitimation

Om e-legitimationen är installerad och giltig men du ändå inte kan signera ska du först testa att den fungerar som den ska. Testet gör du snabbt och enkelt genom att välja den bank eller leverantör som du använder i listan nedan.

2. Kontakta Helpdesk

Om testet visar att det inte är fel på e-legitimationen kan du få hjälp av vår Helpdesk.
Du kan felanmäla eller ställa frågor via vårt e-postformulär. I e-postformuläret finns olika alternativ att välja beroende på ditt ärende. Du ska välja Självbetjäning (Tekniska problem) i rullisten som heter Mitt meddelande gäller. När du skickat ditt ärende kommer någon från Helpdesk att kontakta dig.

Till Helpdesks e-postformulär

3. Mobilt BankID

Om du använder en mobil enhet (ex. iPhone eller iPad) för att logga in på Mina sidor, se till att du använder knappen ’Mobilt BankID’ när du loggar in. Använd inte knappen BankID vid inloggningen för då uppstår det problem om du ska signera.

Om inte e-legitimationen visas kan det bero på följande orsaker:

  • Du har inte installerat någon e-legitimation.
  • Du har valt en annan plats på datorn än den rekommenderade vid installationen av e-legitimationen. Försök att installera om e-legitimationen.
  • Det kan även vara så att du efter installationen har flyttat e-legitimationen till en annan plats. Om du har gjort det så hittas inte e-legitimationen med automatik vid inloggningen.
  • Börja med att uppdatera sidan (knappen F5 på datorn).
  • Ta bort cookies och tillfälliga filer från din webbläsare. Det görs på olika sätt beroende vilken webbläsare du har. Vanligast är att man går via Internetalternativ i Verktygsmenyn. Gå annars till Hjälp i menyraden.

Använder du Telia-certifikat och får "Sidan kan inte visas" så kan detta bero på att:

  • du valde signeringscertifikatet vid inloggning. Om du är osäker på hur du kollar vilket av certifikaten som är korrekt, testa de varianter som finns att välja på.
  • ditt certifikat har gått ut. Testa ditt certifikat hos Telia. Kontrollera sedan giltighetstiden på ditt certifikat. Det gör du enklast genom att visa certifikatsinformation i Nexus Personal eller NetID. Om giltighetstiden gått ut, ta hem ett nytt certifikat från din utfärdare.

Det kan bero på att du inte har accepterat cookies eller att din webbläsare är inställd på att inte acceptera tredjeparts cookies.

Om du använder webbläsaren Chrome finns en inställning som heter ”Blockera cookies och webbplatsdata från tredje part” – denna inställning får inte vara ikryssad.

Du måste använda Adobe Reader för att läsa PDF-dokument.

Installera den senaste versionen av Adobe Acrobat Readeröppnas i nytt fönster

Om du använder Chrome

Från och med version 42 av Google Chrome går det inte att installera plug-ins i webbläsaren vilket behövs för att NetID ska fungera. Du måste därför använda en annan webbläsare.

Om du använder Mac OS X

Signering fungerar inte om du använder Telias e-legitimation med klienten NetID (version 6.4.1.26) tillsammans med Mac OS X (version Sierra 10.12.5) och kortläsare från Telia. Telia arbetar på problemet och ska komma ut med en uppdatering av NetID-klienten under hösten.

Det är bara vissa typer av pappersutskick du kan tacka nej till.

Se fullständig lista på vilka besked som ingår i ”Tacka nej till pappersutskick”.

Den vanligaste orsaken till felmeddelandet är att filen du laddat upp har fel filformat. Vi kan bara ta emot dokument i filformaten PDF, JPG, PNG och TIFF. Kontrollera vilken sorts fil du har försökt ladda upp och att den inte är för stor.

Felet kan även bero på att:

  • filen som laddas upp har en filändelse som inte stämmer överens med det filformat som filen faktiskt är i. För att ändra filformatet på en fil behöver du genomföra en riktig konvertering av filen till det nya filformatet. De flesta editerings- och visningsprogram för bilder har en export-funktion som utför en konvertering till olika filformat. Export-funktionen finns oftast placerad under Arkiv-menyn.
  • det är ett tillfälligt tekniskt fel på tjänsten. Då kan du försöka igen en stund senare.

Om du har en Androidtelefon beror det förmodligen på att du strömsparläget aktiverat på telefonen. Stäng av strömsparläget och försök igen.

Detta är en bugg som vi kommer att rätta i nästa uppdatering av appen.

Problemet drabbar dig som använder Internet Explorer 10. Du kommer vidare genom att uppgradera webbläsaren till Internet Explorer 11 eller genom att använda den senaste versionen av webbläsaren Chrome.

relaterade_teknisk_support/speglad webbplatsen Actions
Loading...