Nya öppettider i telefonin
Öppettiderna i telefonin och utbudet av service på olika språk dras ner successivt under hösten 2023. Detta till följd av de besparingar som Försäkringskassan genomför för att få en ekonomi i balans till slutet av 2024.
Försäkringskassan behöver begränsa telefontider och språkservice för att kunna prioritera handläggningen av ärenden och utbetalningar av ersättning.
De nya öppettiderna minskas successivt under hösten 2023. Öppettiderna kommer vara samma för myndighetsväxeln, kundtjänst för privatpersoner och kundtjänst för partners.
Begränsningen av service på olika språk innebär att vi från och med 1 september stänger den polska telefoningången och möjligheten att boka samtal på spanska. Vi kommer inte heller erbjuda kundtjänst på Facebook arabiska.
Vi fortsätter ta emot samtal på engelska och arabiska. Det kommer även vara möjligt att boka samtal på somaliska, tigrinja, turkiska, finska, samiska och meänkieli.
Information om förändringen kommer att finnas på respektive språksida på vår webbplats.
På Mina sidor kan man se när beslut har fattats i ett ärende, hur mycket pengar som betalas ut och när. På vår webbplats finns information om ersättningar, planeringsverktyg och tjänster.
Om du vill ringa kundcenter så hittar du telefonnummer och aktuella telefontider på kundcenters kontaktsida.