Tänk på att...
Din webbläsare är av en äldre modell. Det innebär att du kanske inte kan använda alla funktioner på webbplatsen. Vi rekommenderar att du uppdaterar till en nyare version.

Anslutning till det statliga tandvårdsstödet

Här kan du läsa om hur du ansluter din verksamhet till det statliga tandvårdsstödet och begär ersättning.

För att kunna begära ersättning måste du ansluta din verksamhet till det statliga tandvårdsstödet. Det gör du genom att skicka in en ansökan om att bli ansluten till e-tjänsten Tandvårdsportalen. När du är ansluten ska du även registrera uppgifter om din verksamhet i Tandvårdsportalen för att kunna begära ersättning.

Allt statligt tandvårdsstöd begärs elektroniskt. Har du ett journalsystem som kan kommunicera med Försäkringskassans IT-system, begär du ersättning och gör förhandsprövningar direkt i ditt journalsystem. Har du inget elektroniskt journalsystem, begär du ersättning och gör förhandsprövningar i Tandvårdsportalen.

Så här ansluter du din verksamhet

Om du vill ansöka om att ansluta din verksamhet fyller du i den här blanketten och skickar den till Försäkringskassan. Information om hur du fyller i den och vilka bilagor som ska skickas med finns på blanketten. Läs igenom informationen på blanketten innan du fyller i den.

7003 Ansökan om anslutning till Tandvårdsportalen – vårdgivare Vårt mål är att du ska få ett beslut inom 30 dagar. Så snart Försäkringskassan fattat ett beslut kommer du att få ett brev om du har blivit ansluten eller inte. Om du har blivit ansluten ska du fylla i din mottagnings bankgironummer i Tandvårdsportalen, så att vi kan betala ut ersättning.

För att få ersättning måste du som är vårdgivare även ansluta dina mottagningar. Det gör du genom att fylla i den här blanketten och skicka den till Försäkringskassan. Information om hur du fyller i den finns på blanketten.

7002 Ansökan — Anslutning till Tandvårdsportalen mottagningpdf öppnas i nytt fönster Vårt mål är att du ska få ett beslut inom 30 dagar. Så snart Försäkringskassan fattat ett beslut, kommer du att få ett brev om du har blivit ansluten eller inte. Om du har blivit ansluten, ska du fylla i din mottagnings bankgironummer i Tandvårdsportalen så att vi kan betala ut ersättning.

Om din verksamhet förändras, så måste du anmäla det till Försäkringskassan. Det gäller om något av följande förändras:

  • firmatecknare
  • legitimerad behandlare
  • vårdgivaradministratör
  • mottagningsadministratör
  • normalanvändare eller personer med väsentligt inflytande över verksamheten.

Anmäl ändrade uppgifter till Försäkringskassan genom att fylla i den här blanketten. Information om hur du fyller i den finns på blanketten.

7004 Anslutning – nya eller ändrade uppgifterpdf öppnas i nytt fönster

Vårt mål är att vi ska ha ändrat uppgifterna inom 30 dagar. Om ändringen är att din anslutning ska upphöra, så får du som vårdgivare ett beslut om det.

Om du ska upphöra med din verksamhet eller inte längre vill vara ansluten till det statliga tandvårdsstödet, ska du anmäla det senast tre månader i förväg.

Om vårdgivaren och alla mottagningar ska upphöra att vara anslutna fyller du i den här blanketten och skickar den till Försäkringskassan. Information om hur du fyller i den finns på blanketten.

7010 Ansökan, anslutning upphör – vårdgivarepdf öppnas i nytt fönster Om vårdgivaren ska vara kvar, men en eller flera mottagningar ska upphöra att vara anslutna, fyller du i den här blanketten och skickar den till Försäkringskassan. Information om hur du fyller i den finns på blanketten.

7014 Ansökan, anslutning upphör - mottagningpdf öppnas i nytt fönster Vårt mål är att vi ska ha handlagt ditt ärende inom 30 dagar. Så snart vi har avslutat din anslutning får du ett meddelande om det.

Så här använder du Tandvårdsportalen

Tandvårdsportalen är till för att du som vårdgivare ska kunna gå in och ändra administrativ information om din verksamhet och dina mottagningar. Den är också till för att du som som inte använder ett elektroniskt journalsystem ska kunna skicka in underlag och begära ersättning.

Tandvårdsportalen

Information om hur du använder Tandvårdsportalen finns i användarhandledningen för tandvårdssystemet.

Användarhandledning för tandvårdssystemetpdf öppnas i nytt fönster

Webbläsare

Tandvårdsportalen fungerar bäst med Internet Explorer 8, 9 och 10. Har du en nyare version av Internet Explorer kan du behöva ställa in att webbläsaren ska använda kompabilitetsvyn för att det ska fungera. Tandvårdsportalen kan fungera med andra webbläsare, men vi har ingen möjlighet att ge något tekniskt stöd vid eventuella problem.

Uppkopplingshastighet

Har du mobiluppkoppling måste du ha minst 3G- eller 4G-täckning. Har du fast internetanslutning måste du har minst 1Mbps hastighet för att använda Tandvårdsportalen.

Mobila enheter

Tandvårdsportalen är ännu inte helt anpassad för mobila enheter, och vi kan inte lova att funktionerna fungerar fullt ut.

För att kunna logga in och använda e-tjänsten för tandvårdsstödet behöver du ansluta dig till e-tjänsten Tandvårdsstöd via journalsystem samt ha en e-legitimation.

E-legitimation för dig som är bankkund

För att få en e-legitimation måste du ha ett svenskt personnummer. Om du redan är Internetbankkund kan du ladda ner e-legitimationen eller ett BankID till den dator du ska använda. Här hittar du information om vilka banker som utfärdar BankID. Om du behöver hjälp med det ska du vända dig direkt till den bank som utfärdar ditt BankID.

Banker som utfärdar BankID (bankid.com)

E-legitimation för dig som inte är bankkund

Nordea och Telia erbjuder e-legitimation till kunder som inte är Internetbankkunder. Läs mer på Nordeas respektive Telias webbplatser.

Nordea (nordea.se)

Telia (telia.se)

Vanliga frågor

Ja, det ska du göra om du vill att dina patienter ska kunna få tandvårdsstöd när de får behandling av dig.

Ja, du måste ansluta din egen verksamhet.

Ja, du måste ansluta dig för att Försäkringskassan ska kunna betala ut ersättning.

Ja, om du som vårdgivare inte längre vill vara ansluten till det statliga tandvårdsstödet, eller om din verksamhet upphör så ska du anmäla det till Försäkringskassan.

Ja, för att ta reda på vilken webbläsare du har kan du gå till

www.whatbrowser.org

Ja, på bredbandskollen.se kan du kontrollera din uppkopplingshastighet.