Fler sjukskrivna tillbaka i arbete, men svårare för personer med psykisk ohälsa att komma tillbaka
Allt fler som varit sjukskrivna länge kommer tillbaka i arbete. De flesta upplever att de får det stöd de behöver från både arbetsgivare och vården, men var fjärde svarar att de inte har fått det. Det visar en ny rapport från Försäkringskassan.

– Det är positivt att fler långtidssjukskrivna återgår i arbete och att de flesta upplever att de får det stöd de behöver. Samtidigt behöver vi bli bättre på att förstå och möta behoven hos dem som står längre ifrån arbetslivet, särskilt personer med psykiatriska diagnoser, säger Cecilia Eek, analytiker på Försäkringskassan.
I början av 2000‑talet var det drygt 40 procent av de som varit sjukskrivna i mer än 60 dagar som inom ett år hade avslutat sin sjukskrivning och återfått sin tidigare inkomst. År 2023 var motsvarande andel omkring 55 procent.
Enligt rapporten finns det flera anledningar till den här utvecklingen. En anledning är att alla parter i sjukskrivningsprocessen har haft ett stort fokus på att få ned sjukfrånvaron från höga nivåer. En annan är lagändringarna som kom 2008 om hur länge man kan vara sjukskriven. Även den ökade sysselsättningen på arbetsmarknaden har bidragit till att fler har kunnat börja arbeta igen.
Svårare för personer med psykiatriska diagnoser att komma tillbaka i arbete
Rapporten bygger på en enkät till drygt 10 000 personer som varit sjukskrivna i mer än 6 månader. De flesta svarade att de hade fått det stöd de behövde. Av de som svarade tyckte 64 procent att stödet från arbetsgivaren varit tillräckligt och 82 procent var nöjda med stödet från vården. Av rapporten framgår att personer som upplever att de fått rätt stöd också i högre grad återgår i arbete, med samma inkomst som innan sjukskrivningen.
Sjukskrivna personer med psykiatriska diagnoser har ofta en mer komplex situation, vilket kan försvåra för dem att komma tillbaka i arbete. De svarar oftare än andra att arbetet har bidragit till sjukskrivningen, att arbetsgivaren inte vill att de ska komma tillbaka och att de behöver byta arbete. Samtidigt är det ofta svårare för dem att komma tillbaka i arbete på grund av problem i privatlivet. Det kan till exempel handla om att de har barn eller andra anhöriga som är sjuka eller mår dåligt.
– De här personerna kanske behöver stöd från någon annan aktör än från dem som vanligtvis är inblandade i rehabiliteringsprocessen. Det här är något vi skulle behöva mer kunskap om, säger Cecilia Eek.
Försäkringskassan bidrar till att förebygga ohälsa
Försäkringskassan ska ge stöd till en person som har blivit sjuk så att hen kan komma tillbaka i arbete, genom att vid behov samordna rehabiliteringsinsatser. I enkäten uppger 15 procent att deras handläggare på Försäkringskassan har fått arbetsgivaren att hjälpa dem mer.
– Det är viktiga resultat eftersom det visar att det som handläggarna gör i sina kontakter med arbetsgivarna ger effekt för våra försäkrade. Vår ambition är att bli ännu bättre på att stödja arbetsgivare att förebygga arbetsrelaterad ohälsa och uppmärksamma tidiga tecken för att minska sjukfrånvaron, säger Ola Kristiansson, chef på avdelningen för sjukförsäkringen på Försäkringskassan.
Fakta: återgång i arbete
- Arbetsgivare ska vidta åtgärder för en effektiv rehabilitering och har ett långtgående och lagstadgat ansvar för sina medarbetare. Till exempel ska arbetsgivaren se om en persons arbetssituation kan anpassas utifrån individuella sjukdomsbesvär eller om det finns några andra lämpliga arbeten att erbjuda personen, tillfälligt eller permanent.
- Hälso- och sjukvården ansvarar för medicinsk behandling och rehabilitering.
- Försäkringskassan ska driva på processen och förmå den eller de som ansvarar för olika relevanta rehabiliteringsåtgärder att genomföra dem så snart som möjligt. Försäkringskassan kan dock inte kräva att andra aktörer genomför rehabiliteringsåtgärder.