Webbinnehållsvisning
�tg�rder- ${title}
Beskrivning av tjänsten
Allmänt
Dokumentation
Utbetalningar
Öppettider
Support
Allmänt
LEFI står för LEverera FörmånsInformation.
Innehåll
Tjänsten LEFI Prenumeration har som uppgift att utifrån inkomna och pågående beställningar leverera person- och förmånsinformation om efterfrågade beställningar. Vid första beställning skickas den förmånsinformation som extern part har angivit för respektive person från det datum som angivits för förmånen/förmånerna (ex Sjukpenning). Därefter skickas löpande förändringar i dessa förmånsuppgifter.
För detaljerad information om innehåll, se nedan i dokument Beskrivning person- och förmånsinformation.
Användargränssnitt
Vid första beställning skickas den förmånsinformation som extern part har angivit för respektive person från det datum som angivits för förmånen/förmånerna (ex Sjukpenning). Därefter skickas löpande förändringar i dessa förmånsuppgifter.
För detaljerad information om innehåll, se nedan i dokument Beskrivning person- och förmånsinformation.
Vem kan använda tjänsten?
Målgruppen är främst försäkringsbolag. Även kommuner och statliga myndigheter kan dock ansluta sig till tjänsten. För att få använda tjänsten krävs det att man har rätt att få utlämnat uppgifter enligt lag.
Läs mer på sidan Avtal och Anslutning.
Prismodell
Prismodell LEFI Prenumeration (pdf 18 kB, öppnar nytt fönster)
Priserna gäller från 1 januari 2013.
Version
Information om aktuell version av tjänsten återfinns avsnittet Teknisk dokumentation.
Tjänsten LEFI Prenumeration är inte versionshanterad vilket innebär att endast en schemaversion är i drift. Senaste schemat gäller alltid och ingen bakåtkompatibilitet garanteras. Detta innebär även att Försäkringskassan håller inte reda på vilken schemaversion respektive kund har implementerat.
SLA
Dokumentation
Gällande version
Version 2.0.4
LEFI Prenumeration — beskrivning av person— och förmånsinformation, Rev Y (pdf)
XML-scheman
exi_bestallningsvar_v2_0_4.xsd
Tidigare versioner
Version 2.0.3
LEFI Prenumeration – beskrivning av person- och förmånsinformation, Rev X (pdf)
XML-scheman
exi_bestallningsvar_v2_0_3.xsd
Version 2.0.2
LEFI Prenumeration — beskrivning av person— och förmånsinformation, Rev V (pdf)
XML-scheman
exi_bestallningsvar_v2_0_2.xsd
Version 2.0.1
LEFI Prenumeration – beskrivning av person- och förmånsinformation, RevU (pdf)
XML-scheman
exi_bestallningsvar_v2_0_1.xsd
Version 2.0.0
XML-scheman
http://schema.forsakringskassan.se/externa_intressenter/exi_bestallningsvar_v2_0_0.xsd
Version 1.3.8
XML-scheman
http://schema.forsakringskassan.se/externa_intressenter/exi_bestallningsvar_v1_3_8.xsd
Version 1.3.7
XML-scheman
http://schema.forsakringskassan.se/externa_intressenter/exi_bestallningsvar_v1_3_7.xsd
Version 1.3.6
XML-scheman
http://schema.forsakringskassan.se/externa_intressenter/exi_bestallningsvar_v1_3_6.xsd
Version 1.3.5
XML-scheman
http://schema.forsakringskassan.se/externa_intressenter/exi_bestallningsvar_v1_3_5.xsd
Utbetalningar
Här finns information om så kallade PUMA-utbetalningar
PUMA-utbetalningar 2020 (pdf 175 kB, öppnar nytt fönster)
PUMA-utbetalningar 2019 (pdf 68 kB, öppnar nytt fönster)
Öppettider
LEFI Prenumeration baseras på batch-körningar vardagsnätter (natt mot tisdag-lördag).
Inleverans av frågefiler:
Helgfri måndag-fredag 08.00 – 17.30
Leverans av svarsfiler:
Helgfri tisdag-lördag 07.00 – 10.00
Filer som levereras från försäkringsbolaget till Försäkringskassan före kl.17.30 helgfri måndag till fredag besvaras nästa dag.
Om det inte finns något data att leverera ska ”start/slutpost” levereras så att Försäkringsbolaget vet att data saknas.
Support
Tekniska frågor:
- Användaren ska kontakta sin lokala IT.
- Kontakta Försäkringskassans Kundcenter för partner,
0771 – 17 90 00
Verksamhetsfrågor:
Kontakta Försäkringskassans Kundcenter för partner,
0771 – 17 90 00