Vanliga frågor om självbetjäning med e-legitimation


Här hittar du Försäkringskassans frågor och svar om självbetjäning med e-legitimation

 Vanliga frågor

Om tekniska förutsättningar

+

-

För att logga in i självbetjäningstjänsten på webbplatsen krävs att du har en giltig e-legitimation.

Det är när man ska logga in eller signera en begäran om ersättning som de flesta problem med att använda självbetjäningstjänsten uppkommer. Problemen är i de flesta fall kopplade till e-legitimationen i kombination med vilken typ av webbläsare, säkerhetsprogramvara och/eller operativsystem man använder.

Mer detaljerad information om vilka tekniska förutsättningar som gäller för just din e-legitimation finns att hämta hos utfärdaren av e-legitimationen. Vi rekommenderar även att du testar din e-legitimation med de tester som finns tillgängliga via deras webbplatser. Du hittar länkar till dessa webbplatser nedan.

Testa om din e-legitimation fungerar

+

-

Om du får problem med din e-legitimation när du använder Försäkringskassans självbetjäningstjänster bör du som första åtgärd testa om den alls fungerar. Det kan du göra hos den bank som utfärdat din e-legitimation. Använd länkarna under respektive utfärdare.

Nordea

Kom igång med BankID (www.nordea.se öppnar nytt fönster)

Testa ditt BankID (www.nordea.se, öppnar nytt fönster)

Telia

Kom igång med Telia e-legitimation (www.telia.se, öppnar nytt fönster)

Testa din e-legitimation (www.telia.se, öppnar nytt fönster)

Bank-ID

Använd BankID (www.bankid.com, öppnar nytt fönster)

Testa ditt BankID (www.bankid.com, öppnar nytt fönster)

Problem att logga in e-legitimation

+

-

Har du fortfarande tekniska problem?

+

-

Du kan felanmäla eller ställa frågor via vårt e-postformulär.

Glöm inte att välja i rullisten "Välj avsändare".

Till e-postformuläret