Tänk på att...
Din webbläsare är av en äldre modell. Det innebär att du kanske inte kan använda alla funktioner på webbplatsen. Vi rekommenderar att du uppdaterar till en nyare version.

Skicka in räkningen för assistansersättning på Mina sidor

Här kan du som har assistansersättning från Försäkringskassan läsa om vår e-tjänst för att skicka in räkningen på Mina sidor. Räkningen har tidigare bara kunnat skickas in med blanketten Räkning assistansersättning (3057). 

Vad är Mina sidor?

Mina sidor är en personlig e-tjänst. Det innebär att du

  • behöver ha en e-legitimation eller ett Mobilt Bank-Id
  • bara kan använda e-tjänsten för dina egna ärenden.

Om du är vårdnadshavare eller ställföreträdare för den som har assistansersättning kan du inte använda Mina sidor. Det fungerar inte heller om du har skyddad identitet.

Hur funkar e-tjänsten?

Du loggar in och fyller i din räkning. När du har signerat den med din e-legitimation får du direkt en bekräftelse på att vi har tagit emot den. Räkningen sparas också automatiskt på Mina sidor. Det betyder att du kan skriva ut den eller ladda ner den och spara den i din dator.

Vanliga frågor

Nej, men om du vill kan du själv skicka räkningen till den assistansanordnare som du anlitar.

Nej, det går inte att följa räkningen från behandling till utbetalning.