Keep in mind...
You are using an older version of your web browser. This means that you might not be able to use all of the functions of the website. We recommend that you update to a newer version.

Egenanställd

Här kan du som är egenanställd läsa om vilken ersättning du kan få från Försäkringskassan om du är förälder eller blir sjuk.

Det är viktigt att komma ihåg att du är anställd av faktureringsföretaget. Det betyder att företaget har arbetsgivaransvar för dig under tiden som du anlitar det. Det kan till exempel ha betydelse om du drabbas av en arbetsskada eller är sjuk en längre tid.

Den ersättning du som egenanställd kan få från Försäkringskassan baseras på den lön du får av faktureringsföretaget. Utifrån lönen räknar Försäkringskassan fram din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som ligger till grund för beräkning av bland annat föräldrapenning och sjukpenning.

Om du är eller ska bli förälder

Om du ska vara föräldraledig kan du få föräldrapenning från Försäkringskassan. Din föräldrapenning baseras på den lön du fått av faktureringsföretaget du anlitar. Detsamma gäller den ersättning du får när du vabbar.

Föräldrapenning för anställda

Ersättning för vab

Om du blir sjuk

Som egenanställd ska du sjukanmäla dig till faktureringsföretaget om du inte kan arbeta på grund av sjukdom. Faktureringsföretaget är din arbetsgivare. Om din arbetsgivare bedömer att du inte kan arbeta kan du få sjuklön i upp till 14 dagar. Om du fortfarande är sjuk efter 14 dagar ska arbetsgivaren sjukanmäla dig hos Försäkringskassan. Efter det kan du ansöka om sjukpenning från Försäkringskassan.

Sjuk anställd