Tänk på att...
Din webbläsare är av en äldre modell. Det innebär att du kanske inte kan använda alla funktioner på webbplatsen. Vi rekommenderar att du uppdaterar till en nyare version.

Frågor och svar

Här hittar du svar på vanliga frågor om Försäkringskassans app.

Vanliga frågor

  • Ansök om VAB
  • Lämna försäkran för aktivitetsstöd eller utvecklingsersättning
  • Länk till inloggning på Mina sidor på webbplatsen
  • Länk till sjukanmälan

Appen innehåller bara en liten del av de tjänster och den information som finns på Mina sidor. Den är i första hand till för att ansöka om VAB. För att se dina utbetalningar, händelser i dina ärenden,  alla e-tjänster och annan information behöver du logga in på Mina sidor på webbplatsen. Därför hamnar du i en webbläsare när du klickar på ”Mina sidor” i appen.

Mobilt BankID är en e-legitimation för mobiltelefoner och surfplattor. Med ett Mobilt BankID kan du legitimera dig och göra elektroniska underskrifter i Försäkringskassans app. Mobilt BankID fungerar på iPhone, iPad, iPod Touch samt Androidtelefoner och -surfplattor.

För att kunna använda Mobilt BankID i Mina sidor behöver du först göra två saker.

  1. Installera säkerhetsappen för Mobilt BankID på din mobiltelefon eller surfplatta. Den finns att ladda ner via Apple App Store för iOS eller Google play för Android. Sök på Mobilt BankID för att hitta appen.
  2. Anslut dig till Mobilt BankID i din internetbank eller på ditt bankkontor.

För information om vilka banker som utfärdar Mobilt BankID:

Beställ mobilt BankID (bankid.com)

Du kan testa ditt Mobila BankID på:

 Testa ditt BankID (bankid.com)

Du kan få hjälp och läsa mer om tekniken bakom Mobilt BankID på: www.bankid.com

Mobilt BankID kommunicerar, som så mycket annat på din telefon, via datatrafik. Kostnader för datatrafik kan tillkomma beroende på ditt abonnemang hos din operatör eller internetleverantör.

Du kan få hjälp genom att skicka e-post till oss. Gå till Kontakta oss > Skicka e-post. I listan med alternativ väljer du Självbetjäning och Internet (Tekniskt problem).

Om du väljer att lägga in uppgifter om barn eller vårdnadshavare så sparas denna information endast i din egen telefon. Ingen annan kommer att kunna se informationen.