Tänk på att...
Din webbläsare är av en äldre modell. Det innebär att du kanske inte kan använda alla funktioner på webbplatsen. Vi rekommenderar att du uppdaterar till en nyare version.
Webbinnehållsvisning Actions
Loading...

Försäkringskassan vann statligt effektiviseringspris

2 oktober 2017

Siw Rehn, verksamhetsspecialist inom inköp på Försäkringskassan, tilldelades i år utmärkelsen Årets effektiviseringshjälte av Statens servicecenter.

Hur känns det?

Fantastiskt roligt och lite chockartat. Jag kände mig ärad, för det var ingen dålig motivering jag hade fått av juryn.

Vad tror du själv att det beror på att Statens servicecenter valde just dig till årets effektiviseringshjälte?

Jag har nog tjänat som en inspiratör i och med att jag har delat med mig av kunskap och visat att det de övriga trodde var omöjligt, faktiskt var möjligt. Vi e-beställer konsulter och det har jag hållit föredrag om till exempel i samband med E-handelsdagarna förra året och för olika myndigheter. Jag tror att de tycker att jag har effektiviserat genom att jag har delat med mig av min kunskap om e-handel.

Hur beställer man konsultstöd elektroniskt?

Eftersom vi har lagkrav på oss att både kunna ta emot e-fakturor och skicka e-beställningar behövde vi hitta en lösning så att beställning av konsulter gick att göra elektroniskt utifrån färdiga formulär. Det är ju lätt att handla varor elektroniskt, bara att lägga i varukorgen, men att handla konsultstöd elektroniskt trodde många var omöjligt.

Vilken blir vinsten med e-beställning av konsultstöd?

Det blir ju otroliga möjligheter till uppföljning. Man kan se vem som har köpt vad, vem som har godkänt och vad det har kostat. Tanken är att vi ska ha bättre koll på flödena.

Juryns motivering

Siw Rehn - tilldelades utmärkelsen Årets effektiviseringshjälte för 2017 av Statens servicecenter.

Siw Rehn arbetar på ett metodiskt och föredömligt sätt med effektiviseringsarbete. Med ett stort engagemang och som en god ambassadör för elektroniska beställningar delar Siw med sig av sina erfarenheter till kollegor inom statsförvaltningen. Siw har bidragit till att förändra det sätt på vilket en stor organisation med många medarbetare handlar varor och tjänster med stöd av elektroniska beställningar. Siw har tillsammans med Statens servicecenter arbetat för att hitta kreativa lösningar för att öka andelen elektroniska beställningar vilket främjar effektiviteten och skapar nytta för hela statsförvaltningen.
Juryn består av två representanter från kundmyndigheter till Statens servicecenter, varav den ena var förra årets effektiviseringshjälte, Christel Aronsson, Kronofogden, samt två representanter från Statens servicecenter. Juryn utsåg Siw Rehn till 2017 års effektiviseringshjälte.

Om utmärkelsen Årets effektiviseringshjälte och Samverkansdagen

Utmärkelsen Årets effektiviseringshjälte uppmärksammar en person, ett projekt eller en myndighet som gjort skillnad genom en idé, process, produkt eller tjänst som bidrar till en smartare administrativ vardag inom statsförvaltningen. Utmärkelsen har upprättats på initiativ av Statens servicecenter. Bidrag nomineras av Statens servicecenter och dess kundmyndigheter vartefter en jury utser det vinnande bidraget. Utmärkelsen delas ut under Samverkansdagen, som i år hölls den 27 september på Södra Teatern i Stockholm. Fokus i år låg på digitalisering.

Tillbaka till nyhetsarkivet