Tänk på att...
Din webbläsare är av en äldre modell. Det innebär att du kanske inte kan använda alla funktioner på webbplatsen. Vi rekommenderar att du uppdaterar till en nyare version.

Vanliga frågor och svar

Här hittar du vanliga frågor och svar om e-legitimation och problem med att logga in på Mina sidor.

Inloggning

Du behöver kontrollera att din webbläsare accepterar tredjeparts cookies. Gör något av nedanstående beroende på vad du använder för webbläsare:

Internet Explorer

  1. Klicka på kugghjulet längst upp till höger i webbläsaren.
  2. Klicka på Internetalternativ.
  3. Klicka på fliken Sekretess och klicka på Avancerat.
  4. Bocka i Acceptera cookie från tredje part.

Google Chrome

  1. Klicka på de tre prickarna längst upp till höger i webbläsaren.
  2. Klicka på Inställningar.
  3. Klicka på Sekretess och säkerhet i den vänstra fliken.
  4. Klicka på Webbplatsinställningar.
  5. Klicka på Cookies och webbplatsdata.
  6. Bocka ur Blockera cookies från tredje part.

Firefox

  1. Klicka på de tre linjerna längst upp till höger i webbläsaren.
  2. Klicka på Inställningar.
  3. Klicka på Sekretess & säkerhet.
  4. Under Webbläsarintegritet välj Anpassad.
  5. Bocka ur "kakor."
  • Börja med att uppdatera sidan genom att trycka på ctrl och F5 om du använder Internet explorer som webbläsare eller Shift och F5 om du använder annan webbläsare.
  • Rensa bort tillfälliga filer och cookies i din webbläsare. Det gör du på följande sätt (klicka på länkarna nedan beroende på vilken webbläsare du använder)
    • Internet Explorer, Firefox, Chrome, Safari
  • Om du har en e-legitimation från Telia eller ICA-banken kan du testa den.
  • Om din e-legitimation från Telia eller ICA-banken inte fungerar på testsidan behöver du kontakta utfärdaren för att få hjälp med felsökningen. Fungerar det på testsidan men inte på Försäkringskassans hemsida kan du skicka in en felanmälan och få hjälp av vår tekniska support. 

Testa din e-legitimation

E-legitimation (telia.se)

För att kunna logga in på Mina Sidor behöver du ha ett svenskt personnummer. Du kan inte logga in med ett samordningsnummer eftersom samordningsnummer är ett tillfälligt personnummer.

Vänligen kontakta Försäkringskassan på 0771 - 524 524. Handläggare kan skicka en pappersblankett till dig, som du kan göra din ansökan på.

  • Börja med att kontrollera om din e-legitimation fungerar.

    Testa ditt BankID (bankid.com)

  • Kontrollera att du har senaste versionen av BankID/Mobilt BankID installerad på din dator/mobil.
  • Om ditt BankID inte fungerar på testsidan behöver du kontakta utfärdaren för att få hjälp med felsökning. Om testet visar att det inte är något fel på ditt BankID kan du göra en felanmälan till oss och få hjälp av vår tekniska support.

Försäkringskassan har skapat en film som visar hur du gör.

Så här loggar du in på Mina sidor med BankID (youtube.com)

Signering

Om du har Windows som operativsystem

För att du ska kunna signera med e-legitimation från Telia måste du använda Internet Explorer 11 eller en tidigare version. Det beror på att moderna webbläsare inte stödjer det signerings-plugin som säkerhetsklienten NetID använder sig av.

Om du använder webbläsaren Google Chrome

Det går inte att använda Google Chrome som webbläsare vid inloggning med Telia e-legitimation eftersom det inte går att installera de plug-ins som behövs i webbläsaren för att få säkerhetsklienten NetID att fungera. Du behöver därför använda en annan webbläsare.

Kontrollera om du har flera flikar öppna för Försäkringskassan samtidigt i din webbläsare vid tillfället som du försöker signera. I så fall ber vi dig att prova signera när du endast har en flik för Försäkringskassan öppen i webbläsaren.

Övrigt

Det beror på att vi inte har gjort alla våra brev digitala ännu. Även om du har tackat nej till pappersutskick eller om du har en digital brevlåda, kommer vissa brev att skickas i pappersform till dig ändå. Vi jobbar på att bli helt digitala så att du som vill slippa pappersbrev ska kunna göra det i framtiden.

För att kunna läsa PDF-filer prova följande:

Ladda ner senaste Adobe Acrobat Reader

Adobe Acrobat Reader DC (adobe.com)

Om dokumentet visas i Internet Explorer

Visa PDF i webbläsaren (adobe.com)

Om du använder Chrome

Gå till chrome://plugins/

  • Klicka på Inaktivera

Löste det inte problemet?

Prova att använda en annan webbläsare.

Den vanligaste orsaken till felmeddelandet är att filen du laddat upp har fel filformat. Försäkringskassan kan bara ta emot dokument i filformaten PDF, JPG, PNG och TIFF. Kontrollera vilket filformat du har och att den inte är för stor (Högst 10MB).

Du kan också posta bilagorna till Försäkringskassans Inläsningscentral på följande adress:
 
Försäkringskassans Inläsningscentral
839 88 Östersund

Om du inte har möjlighet att skicka per post kan du mejla in dina bilagor till kundcenter@forsakringskassan.se
 
Glöm inte att skriva ditt personnummer på alla handlingar som du skickar in.

Problemet kan drabba dig som använder Internet Explorer 10. Du kommer vidare genom att uppgradera webbläsaren till Internet Explorer 11 eller genom att använda den senaste versionen av webbläsaren Google Chrome.

Vi rekommenderar att du använder senaste versionen av någon av följande webbläsare:

  • Internet Explorer
  • Google Chrome
  • Mozilla Firefox
  • Safari

Hemsidan är för tillfället inte kompatibel med webbläsaren Microsoft Edge.

  • Kontrollera att du har senaste versionen av IOS/Android på din telefon eller surfplatta.
  • Ta bort Mina Sidor appen och ladda ner den på nytt.
  • Starta om mobilen och prova igen.
  • Om ovanstående inte fungerar, skicka en felanmälan till IT avdelningen.

Felanmälan

Välj "Självbetjäning, tekniska frågor."

Skicka allmänna frågor via e-post

För aktivering i Internet Explorer gör följande:

  • Klicka på Verktyg.
  • Klicka på Internetalternativ.
  • Klicka på fliken Säkerhet.
  • Klicka på Anpassad nivå.
  • I avsnittet Skript klickar du på Aktivera under Active Scripting.
  • Klicka på Ja i dialogrutan som visa.

För aktivering i Mozilla Firefox gör följande:

  • Om du har Windows operativsystem klickar du på Verktyg och sedan Alternativ i Firefox-fönstret.
  • Om du har Mac operativsystem klickar du på Inställningar i den rullistan i Firefox.
  • Klicka på kryssrutan Aktivera JavaScript i fliken Innehåll.

För aktivering i Safari gör följande:

  • Om du använder Windows operativsystem klickar du på Verktyg därefter Inställningar.
  • Om du har Mac operativsystem går du till menyn Safari och klickar på Inställningar.
  • Klicka på Inställningar under fliken Säkerhet.
  • Markera kryssrutan Aktivera JavaScript.
  • Klicka på Stäng och uppdatera webbläsaren.

För aktivering i Google Chrome gör följande:

  • Klicka på de tre prickarna längst upp till höger i webbläsaren.
  • Klicka på Inställningar därefter Visa avancerade inställningar.
  • I avsnittet Sekretess, klicka på Innehållsinställningar.
  • Bläddra till avsnittet JavaScript och klicka på Tillåt alla webbplatser att köra JavaScript (rekommenderas).
  • Stäng fliken Innehållsinställningar och uppdatera webbläsaren.

E-legitimation används för legitimering och elektroniska underskrifter på Mina sidor. Du kan även använda samma e-legitimation på andra ställen, till exempel när du deklarerar hos Skatteverket eller för att logga in på din bank.
 
Du kan installera en e-legitimation på din dator, smartphone eller surfplatta. Om du har den på en mobil eller surfplatta kallas den Mobilt BankID. Med Mobilt BankID kan du logga in på vilken dator som helst så länge du har telefonen eller surfplattan med dig.
 
Om du vill läsa mer om hur BankID fungerar kan du göra det här:

Bankid (bankid.com)

Om du har en internetbank loggar du in på den och laddar ner din e-legitimation där. Det är gratis. Vissa banker kallar e-legitimationen för BankID, men den fungerar på samma sätt.

På följande länk kan du se vilka banker som utfärdar e-legitimation/BankID:
 
Banker som utfärdar e-legitimation/BankID (bankid.com)