Keep in mind...
You are using an older version of your web browser. This means that you might not be able to use all of the functions of the website. We recommend that you update to a newer version.

Lättläst om Försäkringskassan

Försäkringskassan är en myndighet som betalar ut pengar till människor i olika situationer.

Cirka 14 000 personer arbetar på Försäkringskassan.

Försäkringskassan har servicekontor i hela Sverige.

Där kan du få veta mer om vad Försäkringskassan gör.

Du kan också få hjälp att fylla i blanketter och använda Försäkringskassans tjänster i datorn.

Huvudkontoret finns i Stockholm.

Generaldirektören heter Nils Öberg.

Vem kan få pengar?

Alla barn i Sverige får barnbidrag.

Föräldrar kan få pengar från Försäkringskassan när de stannar hemma från arbetet för att ta hand om sina barn.

Den som blir sjuk eller skadar sig på sitt arbete kan få pengar från Försäkringskassan.

Den som har en funktionsnedsättning kan få bidrag från Försäkringskassan.

Vem bestämmer?

Det är riksdagen och regeringen som bestämmer reglerna för pengarna som Försäkringskassan betalar ut.