Tänk på att...
Din webbläsare är av en äldre modell. Det innebär att du kanske inte kan använda alla funktioner på webbplatsen. Vi rekommenderar att du uppdaterar till en nyare version.
Lättläst om Försäkringskassan
Försäkringskassan är en myndighet som betalar ut pengar till människor i olika situationer.
Sammanfattning om Försäkringskassan
- Cirka 14 000 personer arbetar på Försäkringskassan.
- Det finns servicekontor i hela Sverige.
- Där kan du hjälp i frågor som gäller Försäkringskassan, Skatteverket, Pensionsmyndigheten och Arbetsförmedlingen.
- Du kan till exempel få hjälp att fylla i blanketter och använda digitala tjänster i datorn.
- Försäkringskassans huvudkontor finns i Stockholm.
- Generaldirektören heter Nils Öberg.
Vem kan få pengar?
- Alla barn i Sverige får barnbidrag.
- Föräldrar kan få pengar från Försäkringskassan när de stannar hemma från arbetet för att ta hand om sina barn.
- Den som blir sjuk eller skadar sig på sitt arbete kan få pengar från Försäkringskassan.
- Den som har en funktionsnedsättning kan få bidrag från Försäkringskassan.
Vem bestämmer?
Det är riksdagen och regeringen som bestämmer reglerna för pengarna som Försäkringskassan betalar ut.