Tänk på att...
Din webbläsare är av en äldre modell. Det innebär att du kanske inte kan använda alla funktioner på webbplatsen. Vi rekommenderar att du uppdaterar till en nyare version.
Lättläst om Försäkringskassan Actions
Loading...

Lättläst om Försäkringskassan

Text Lättläst om FK Actions
Loading...

Försäkringskassan är en myndighet som betalar ut pengar till människor i olika situationer.

Cirka 13 400 personer arbetar på Försäkringskassan.

Försäkringskassan har servicekontor i hela Sverige.

Där kan du få veta mer om vad Försäkringskassan gör.

Du kan också få hjälp att fylla i blanketter och använda Försäkringskassans tjänster i datorn.

Huvudkontoret finns i Stockholm.

Generaldirektören heter Ann-Marie Begler.

Vem kan få pengar?

Alla barn i Sverige får barnbidrag.

Föräldrar kan få pengar från Försäkringskassan när de stannar hemma från arbetet för att ta hand om sina barn.

Den som blir sjuk eller skadar sig på sitt arbete kan få pengar från Försäkringskassan.

Den som har en funktionsnedsättning kan få bidrag från Försäkringskassan.

Vem bestämmer?

Det är riksdagen och regeringen som bestämmer reglerna för pengarna som Försäkringskassan betalar ut.