Keep in mind...
You are using an older version of your web browser. This means that you might not be able to use all of the functions of the website. We recommend that you update to a newer version.

Om du misstänker felaktiga utbetalningar eller bidragsbrott

Du kan anmäla till Försäkringskassan om du misstänker att en person eller ett företag får ersättning som hen eller de inte har rätt till. Vi går igenom alla ärenden som lämnas till oss. Genom att anmäla misstänkta fel hjälper du oss i vårt arbete mot felaktiga utbetalningar.

Försäkringskassan är enligt lag skyldig att polisanmäla alla misstänkta bidragsbrott.

När en person får ersättning som hen inte har rätt till beror det oftast på något av följande:

  • Att vi har fått in felaktiga uppgifter tillsammans med ansökan om ersättning. 
  • Att vi inte har fått veta att förhållandena ändrats under perioden som personen fått ersättning.

Anmälan via vår e-tjänst

Du som vill göra en anmälan kan vara anonym.

Tipsa om felaktiga utbetalningar eller bidragsbrott(in Swedish)

Genom att använda vår e-tjänst  får du frågor som är anpassade utifrån vad du vill anmäla. Frågorna är också anpassade för att ge oss den information vi behöver för att genomföra vår utredning. Du kan även bifoga underlag, till exempel utdrag från sociala medier eller arbetsgivarintyg, som styrker dina uppgifter.

Försäkringskassan kan på grund av sekretessregler inte lämna återkoppling på hur inlämnade tips bearbetas.

Relaterade länkar

Så här arbetar Försäkringskassan