Tänk på att...
Din webbläsare är av en äldre modell. Det innebär att du kanske inte kan använda alla funktioner på webbplatsen. Vi rekommenderar att du uppdaterar till en nyare version.

Allmänna ombudet

Allmänna ombudet har möjlighet att överklaga Försäkringskassans beslut till förvaltningsdomstolarna. Allmänna ombudets överklaganden görs för att få fram vägledande domstolsavgöranden i olösta rättsfrågor och bedömningsfrågor.

Det allmänna ombudet överklagar inte på uppdrag av enskilda.

Allmänna ombudet kan klaga såväl till fördel som till nackdel för den enskilde. I de mål där allmänna ombudet överklagat Försäkringskassans beslut är ombudet part, ända upp i högsta instans.

Det allmänna ombudet har en självständig ställning och utses av regeringen. Målet med verksamheten är att tillämpningen av socialförsäkringens regelsystem ska bli mer enhetlig, vilket underlättar både för den enskilde och tillämpande myndigheter.

Nuvarande allmänna ombud är Essa Malmqvist.

Rapport 2021

Allmänna ombudet för socialförsäkringen har lämnat rapport för 2021 till regeringen. I rapporten kan du bland annat läsa om allmänna ombudets verksamhet för 2021, vilka frågor allmänna ombudet driver och vägledande domar.

Årlig rapport 2021 – Allmänna ombudet för socialförsäkringen (Svar på regeringsuppdrag – Dnr 2021-000494)pdf öppnas i nytt fönster

Kontakta allmänna ombudet

Telefon: 010-116 94 94

Mejl: allmannaombudet@forsakringskassan.se