Försäkringskassans logotyp
Logga in
Tänk på att...

Din webbläsare är av en äldre modell. Det innebär att du kanske inte kan använda alla funktioner på webbplatsen. Vi rekommenderar att du uppdaterar till en nyare version.

Försäkringsutredare inom internationellt underhållsstöd i Stockholm

Placeringsort
Stockholm
Diarienummer
FK 2025/002146

Logga in och sök jobbet Öppnas i nytt fönster

Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Utredningar, beslutsfattande och teamarbete

Som försäkringsutredare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Kontakten sker i telefon och skriftligt. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och fattar därefter beslut. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Som Försäkringsutredare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

När du arbetar med internationellt underhållstöd möter du situationer där barn bor hos endast en av föräldrarna och den andra föräldern ska betala underhållsbidrag. I första hand ska du stödja föräldrarna att själva komma överens om barnets försörjning. Du är båda parternas utredare och du informerar och vägleder dem båda i en livssituation som kan vara svår och komplex. Då den ena föräldern bor utomlands tillämpar du både nationellt och internationella regelverk.

I andra hand säkerställer vi barnets rätt till underhållsstöd och eller underhållsbidrag. Du handlägger då och tar beslut i ärendet. Dina utredningar är ofta beroende av andra aktörer såsom Kronofogdemyndigheten, Skatteverket och andra svenska samt utländska myndigheter. I arbetet ingår även att försöka få underhållsbidrag fastställt och sedan följa upp att underhållsbidraget betalas, frivilligt eller via indrivning. Det innebär till exempel att förmedla ansökningar om att fastställa och driva in underhållsbidrag till utländska myndigheter.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som

  • har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
  • är stabil och förtroendeingivande
  • agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
  • har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
  • kan förstå och analysera komplexa frågor
  • har god kommunikativ förmåga
  • samarbetar effektivt för att nå gemensamma mål
  • har datorvana
  • goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.

Det är meriterande om du

  • har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
  • har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer
  • har en noggrannhet gällande beräkningar av belopp och intresse för att arbeta med siffror.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Ett flertal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Stockholm.

Intervjuer planeras till v.10-13.

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontaktpersoner

Chef: Sylvia Krepp, 010-116 11 04, Carina Hagenius, 010-116 31 99 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Micaela Ibis Kallaris, micaela.ibis.kallaris@forsakringskassan.se (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Catarina Dennerborg, 010-112 04 61 och Kristina Varenblad Nordin, 010-112 05 52. Saco-S: Daniel Rander, 010-116 28 77. Seko: Johanna Grundström, 010-115 30 44. 

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast 17 februari 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.