Senaste nytt om ELT

Den här sidan riktar sig till systemleverantörer för tidsredovisningssystem. Här publiceras löpande allmänna nyheter och driftinformation, såväl akut som planerad, för tjänsten ELT (elektroniska tidsredovisningar för assistansersättning).

Text och loggor får inte läggas in i blanketterna

En påminnelse till systemleverantörer som har inbyggda blanketter, till exempel blanketten för tidsredovisning (FK 3059): Blanketter som byggs in i era system och som kan skrivas ut och skickas in till vår inläsningscentral, får inte innehålla tillagd text, loggor eller liknande.

Blanketter som skrivs ut ska signeras för hand och skickas till vår inläsningscentral. Om det finns förtryckta namn i blanketten så leder det till att vi behöver komplettering av underskrift och det innebär att utbetalningen försenas.

Blanketter som har signerats digitalt med bank-id ska skickas in elektroniskt.

ELT stängt för planerat underhåll

Under helgen 28–29 september utför Försäkringskassan underhållsarbete i it-systemen. Det innebär att vi inte kan ta emot elektroniska tidsredovisningar från lördag den 28 september klockan 15.00 till söndag den 29 maj klockan 09.00. Har ni möjlighet vill vi också be er att göra redovisningstjänsten otillgänglig i era system under motsvarande tid, det minskar risken att uppgifter försvinner.

ELT stängt för planerat underhåll

Under helgen 25 -26 maj utför Försäkringskassan underhållsarbete i it-systemen. Det innebär att vi inte kan ta emot elektroniska tidsredovisningar från lördag den 25 maj klockan 20.00 till söndag den 26 maj klockan 13.00. Har ni möjlighet vill vi också be er att göra redovisningstjänsten otillgänglig i era system under motsvarande tid, det minskar risken att uppgifter försvinner.

Ändring av de allmänna villkoren

2018-05-21

Den 13 april 2018 gjordes ett tillägg i Allmänna villkor för Systemleverantör till Assistansanordnare avseende elektroniska tidredovisningar för assistansersättning. Tillägget innebär att antalet omförsök av samma anrop begränsas till max fem stycken.

De allmänna villkoren:

Säg ”assistansanordnare” när du ringer till oss

2017–10–10

Vi har uppmärksammat att många systemleverantörer inte kopplas rätt när de ringer in till vårt Kundcenter för partner. För att kopplas till rätt handläggare ska du säga ”assistansanordnare” när du kommer till talsvaret.

Vårt nummer till kundcenter för partner är 0771–17 90 00.

Öppettider: måndag–: 8–16, lördag: stängt, dag före helgdag: 8–12.

Nödvändig justering av elektronisk tidsredovisning

2017–04–11

Vid elektronisk tidsredovisning (ELT) skickas ett stort antal så kallade tjänsteanrop in samtidigt. Volymerna leder till kapacitetsbegränsningar hos Försäkringskassan och det medför risk för att hela gränssnittet når sitt kapacitetstak. För att undvika detta behöver samtliga systemleverantörer snarast minskar antalet samtidiga anrop till cirka 1 per sekund.

Vi förstår att detta medför en förändring i hur ni idag skickar tjänsteanropen, men en justering hos er är nödvändig för att Försäkringskassan ska kunna fortsätta upprätthålla tjänsten.

Vid eventuella tillfällen då gränssnittet riskerar att nå sitt tak kommer Försäkringskassan att stänga ner den systemleverantör som skickar för stora volymer samt ta kontakt med denna för att arbeta fram en lösning.

Kontakt

Har du frågor om ELT eller vill göra en felanmälan, kontakta Försäkringskassans kundcenter för partner, telefon 0771–17 90 00. Säg ”assistansanordnare” när du kommer till talsvaret så kopplas ditt samtal till rätt handläggare.

Öppettider:

måndag–fredag: 8–16, lördag–söndag: stängt, dag före helgdag: 8–12.