Elektronisk tidsredovisning inom assistansersättning (ELT)

Försäkringskassan har utvecklat ett IT-system som gör det möjligt att lämna tidrapporten elektroniskt, istället för att som tidigare skicka in blankett FK 3059.

Tidrapporten kan lämnas digitalt från och med den 1 oktober 2016, för assistans utförd under september månad och framåt. Kontakta din systemleverantör för mer information.

Försäkringskassan har tidigare godkänt ett antal olika lösningar för digital signering där signaturen skrivs ut på blankett FK 3059. Från och med redovisningen av assistans för februari 2017 godtar Försäkringskassan inte längre några sådana lösningar eftersom att de inte uppfyller de juridiska kraven för underskrift.

Om du som är assistansanordnare har frågor, kontakta Kundcenter för partner 0771-17 90 00. Säg ”assistansanordnare” när du kommer till talsvaret så kopplas ditt samtal till rätt handläggare.

Öppettider: måndag–fredag: 8–16, lördag-söndag: stängt, dag före helgdag: 8-12.

Elektronisk tidsredovisning