Tänk på att...
Din webbläsare är av en äldre modell. Det innebär att du kanske inte kan använda alla funktioner på webbplatsen. Vi rekommenderar att du uppdaterar till en nyare version.
Martin Lidberg: Jag hann dra i handbromsen innan det gick för långt Actions
Loading...

Martin Lidberg: Jag hann dra i handbromsen innan det gick för långt

Text Martin Lidberg Actions
Loading...

”Jag tror att man måste individanpassa på arbetsplatsen”. Orden kommer från Martin Lidberg, före detta världsmästare i brottning, hälsocoach och egenföretagare. Han vet själv hur det känns att vara på gränsen av vad kroppen klarar av.

För Martin Lidberg blev kraven lite för höga under en tid. Att prestera som egen företagare, vara en bra pappa och sedan försöka bli världsmästare i brottning fungerade inte.

– Jag sov väldigt dåligt och lite, det kunde bli två till tre timmar per natt, jag hade hjärtklappningar. Jag kunde få yrsel och saker och ting kändes inte speciellt roliga längre, berättar han.

Constanze Leineweber är docent på Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet. Hon driver en studie kring hur kombinationen mellan arbete och privatliv påverkar hälsan:

– Att kunna påverka jobbet och styra sina arbetstider får många att känna sig mindre stressade. Samtidigt kan flexibilitet få negativa effekter eftersom det innebär att man i teorin kan jobba hur mycket som helst. Om man har ett jobb som går att göra hemifrån är det viktigt att cheferna är tydliga med hur mycket de anställda förväntas göra, säger Constanze och tillägger att arbetsgivarens flexibilitetsvurm inte alltid märks i praktiken.

– Den officiella hållningen matchar inte alltid de informella strukturerna på arbetsplatsen. Även om arbetsplatsen prioriterar flexibilitet kan medarbetarna ifrågasättas när de vill vara föräldralediga eller gå hem tidigare. Det märker jag inte minst i samtal med vänner och bekanta.

Att reagera på sin stress

Eftersom Martin arbetar just med hälsa och träning kände han tidigt igen varningstecknen och valde att dra i handbromsen innan det hann gå för långt.

– Jag började skilja på arbete och fritid mycket, mycket mer. Att försöka vara effektiv när man jobbar, men när dagen är slut är det viktigt att verkligen stänga av allting och inte går och tittar i telefonen.

Förutom att skilja på jobb och fritid tycker Martin att det är viktigt att motionera och våga prata om hur man mår med familj, vänner och kollegor. Han ser även att arbetsgivare kan göra mycket för att ta hand om sina anställda, något som han själv arbetar med som arbetsgivare i företag.

– Att prata med sina anställda och se hur de mår, där har arbetsgivarna ett stort ansvar, summerar Martin Lidberg och får medhåll av Constanze Leineweber. Hon menar att uppleva någon form av stress i vardagen är för många oundvikligt. Själv tror Constanze att stressen kan hänga ihop med omgivningens förväntningar på att vi ska prestera på livets alla områden.

– Ribban höjs hela tiden för vad vi förväntas hinna med. Men dygnet har fortfarande bara 24 timmar. Därför är det avgörande att själv kunna sätta gränser. Om man upplever att det är en konstant obalans mellan arbete och privatlivet så är ett tips att skriva ner en lista på vad man upplever som ”måsten” på ett arbete och i privatlivet. Sedan kan man gå igenom listan och titta om det finns saker man kanske kan ta bort eller ta hjälp med.

Stressforskningsinstitutet tipsar:

  • Skapa tid för återhämtning och avkoppling. Våga släppa jobbet.
  • Stäng av telefonen, den behöver inte vara på jämt.
  • Ta dig tid för att motionera. Det skyddar mot sjukdomsframkallande stress.

Martin Lidberg: Jag hann dra i handbromsen innan det gick för långt

2 minuter

”Jag tror att man måste individanpassa på arbetsplatsen”. Orden kommer från Martin Lidberg, före detta världsmästare i brottning, hälsocoach och egenföretagare. Han vet själv hur det känns att vara på gränsen av vad kroppen klarar av.

Relaterade_lankar_mallobjekt Actions
Loading...

Relaterade länkar

Fler berättelser om att komma tillbaka