Tänk på att...
Din webbläsare är av en äldre modell. Det innebär att du kanske inte kan använda alla funktioner på webbplatsen. Vi rekommenderar att du uppdaterar till en nyare version.
För dig som har frågor om sjukpenning Actions
Loading...

För dig som har frågor om sjukpenning

DOLD För dig som har frågor om sjukpenning Actions
Loading...

Det är många som ringer oss just nu för att ställa frågor om sjukpenning. Det gör att vi tyvärr har långa väntetider på telefon. Vi vill därför tipsa dig om andra vägar att ta reda på vad som händer i ditt ärende.

När kommer pengarna?

Din första utbetalning kommer så fort vi har bedömt din rätt till sjukpenning. Om din ansökan är komplett tar det högst 30 dagar.

Första utbetalningen

Den första utbetalningen av sjukpenningen har inte ett fast datum, utan kommer så fort vi är färdiga med handläggningen.  

Nästkommande utbetalning  

Efter den första utbetalningen betalas sjukpenningen ut ett bestämt datum varje månad. Vilket datum beror på när i månaden du är född:

  • Om du är född dag 1-10: den 25:e varje månad
  • Om du är född dag 11-20: den 26:e varje månad
  • Om du är född dag 21-31: den 27:e varje månad

Om utbetalningsdagen är en lördag eller söndag?

Är utbetalningsdagen en lördag får du pengarna på fredagen. Är den på en söndag får du pengarna på måndagen. Du kan se alla dina utbetalningar i Mina sidor.

Vad händer i mitt ärende?

På Mina sidor får du direkt information om vad som händer i ditt ärende och slipper stå i telefonkö. Du kan bland annat:

  • se om du är sjukanmäld
  • ansöka om sjukpenning
  • se om din ansökan har kommit in
  • se om ditt läkarintyg har kommit in
  • se nästa utbetalning 1 dag innan den kommer och hur mycket du får
  • ändra omfattning på din sjukpenning
  • göra en friskanmälan  
  • ändra dina personliga uppgifter och konto för utbetalning

Jag vill veta mer om sjukpenning och hur jag ansöker

Här finns all information om sjukpenning och hur du ansöker.

Till informationen om sjukpenning

Jag vill ändå ringa - när är det enklast att komma fram?

Om du ändå vill ringa kan du minska risken för att hamna i telefonkö genom att du ringa senare på dagen. Nu under sommaren har vi öppet 8-16, måndag till fredag.
 

Vanliga frågor

Du kan anmäla ändrad inkomst genom att fylla i och skicka in den här blanketten:

5157 Anmälan ändrad inkomst i pågående ersättningsärende - anställd

Du får svar på de flesta frågor om ditt ärende på Mina sidor. Annars kan du ringa kundcenter på 0771-524 524. Om du fortfarande är sjuk efter att du har fått den första utbetalningen av sjukpenning kommer du att få en personlig handläggare som kontaktar dig.

Friskanmäl dig på Mina sidor. Om du inte kan använda Mina sidor kan du ringa kundcenter eller kontakta din personliga handläggare.

Logga in på Mina sidor. Där kan du se din ansökan och ditt läkarintyg.

Nej. Du behöver bara skicka in läkarintyget till oss. Men om du börjar jobba deltid eller på annat sätt ändrar omfattning på din sjukskrivning behöver du informera oss om det. Det gör du enklast på Mina sidor.

Ja, om inte resan påverkar din rehabilitering eller ditt tillfrisknande negativt. Om du reser till ett EU/EES-land eller Schweiz behöver du inte göra något. Men om du åker till ett land som inte tillhör EU/EES eller Schweiz ska du ansöka innan du reser för att behålla sjukpenningen under utlandsvistelsen. Du ansöker på Mina sidor eller på blankett:

7430 Begäran om medgivande att behålla ersättning vid utlandsvistelse

Om du börjar arbeta deltid eller går upp i arbetstid ska du logga in på Mina sidor och ändra omfattning på din sjukpenning. På så sätt får du rätt sjukpenning från början och slipper återkrav.

Du kan också ringa till kundcenter för att ändra omfattning.

Ja. Om du kan arbeta, men inte ta dig till arbetet som du brukar, så kan du få betalt för de merkostnader som du får för dina resor till arbetet i stället för sjukpenning. Du kan till exempel ta taxi i stället för buss om du har svårt att gå. Om du vill ansöka om ersättning för resor till och från arbetet ska du ringa din personliga handläggare eller kundcenter.

Om din arbetsgivare har sjukanmält dig och du inte kan eller vill ansöka på Mina sidor kan du ringa kundcenter så hjälper de dig att ansöka med blankett.

Ja, det kan de göra eftersom vi börjar handlägga ditt ärende när vi får in din ansökan om sjukpenning. Från att vi får in en komplett ansökan tar det högst 30 dagar innan du får dina pengar. Det kan ta längre tid om vi behöver få fler uppgifter från dig, eller om vi behöver utreda ditt ärende mer.

Om du inte kan se anmälan på Mina sidor så har vi inte fått in någon anmälan. Be din arbetsgivare anmäla dig igen.