Keep in mind...
You are using an older version of your web browser. This means that you might not be able to use all of the functions of the website. We recommend that you update to a newer version.

Plan för återgång i arbete

Om din medarbetare förväntas vara sjukskriven under minst 60 dagar, har du som arbetsgivare ansvar för att ta fram en plan för hur hen ska kunna komma tillbaka i arbete. Planen ska tas fram senast 30 dagar efter att medarbetaren blev sjuk.

Planen är främst ett stöd för rehabiliteringsarbetet på arbetsplatsen och ska underlätta för medarbetaren att börja arbeta igen så snart det är möjligt. Det kan finnas arbetsuppgifter som medarbetaren kan utföra trots att hen är sjuk, och det är ditt ansvar att se vilka arbetsuppgifter det kan vara. Det kan också handla om att tillfälligt anpassa arbetsplatsen på olika sätt. Medarbetaren ska så långt det är möjligt medverka till att ta fram planen. Tillsammans går ni igenom vad hen behöver för att kunna komma tillbaka till arbetet. Medarbetaren ska aktivt medverka i sin rehabilitering. Du ska se till att planen följs och revidera den vid behov.

Vad kan en plan innehålla?

Planen ska innehålla olika insatser som ska underlätta för medarbetaren att börja arbeta igen. Det kan till exempel handla om anpassning av arbetsplatsen, arbetsuppgifter eller stöd till medarbetaren att hantera stress/stödjande samtal.

Frågor som kan bli aktuella att ta ställning till när ni upprättar planen:

  • Kan medarbetaren arbeta lite grann och vara deltidssjukskriven?
  • Hur kan arbetsplatsen och arbetsuppgifterna anpassas?
  • Kan du omplacera medarbetaren, antingen tillfälligt eller permanent?
  • Behöver medarbetaren arbetstekniska hjälpmedel?
  • Kan medarbetaren få utbildning eller omskolning till andra arbetsuppgifter?
  • Kan ni ta hjälp av företagshälsovården eller annan extern aktör av rehabiliteringstjänster?
  • När ska insatserna genomföras?
  • Hur ska kontakten mellan arbetsplatsen och medarbetaren fungera under tiden medarbetaren är sjukskriven?
  • Hur ska du och din medarbetare följa upp planen?

Planen kan också vara ett underlag för Försäkringskassans handläggning av medarbetarens sjukskrivnings- och rehabiliteringsärende. Det betyder att du kan behöva lämna in planen till oss. I så fall hör vi av oss. Vi ska nämligen säkerställa att planen håller god kvalitet och att planerade insatser genomförs. Om en plan håller låg kvalitet och insatser vid upprepade tillfällen inte genomförs kan vi anmäla det till Arbetsmiljöverket.

Då behöver du ta fram en plan

Du behöver ta fram en plan för återgång i arbete om medarbetaren förväntas vara sjukskriven i minst 60 dagar. Planen ska tas fram senast dag 30 i sjukperioden. Bedömningen om hur länge din medarbetare förväntas vara sjukskriven gör du enklast genom att prata med din medarbetare. Du kan även titta på vad det står i läkarintyget.

  • Om medarbetaren förväntas kunna arbeta i samma omfattning som vanligt inom 60 dagar, så behöver du inte ta fram någon plan. Skulle det senare visa sig att medarbetaren inte kan börja arbeta inom 60 dagar, så ska du ta fram en plan så snart som möjligt.
  • Om medarbetaren kommer att kunna arbeta igen utan några särskilda insatser, så behöver du detinte ta fram någon plan. Du behöver bara dokumentera skälen till det. Skulle det senare visa sig att medarbetaren inte kan arbeta utan insatser, så ska du ta fram en plan så snart som möjligt.
  • Om medarbetarens hälsotillstånd möjligtgör att hen inte kommer kunna arbeta igen, inte ens med rehabiliterande åtgärder, så behöver du inte ta fram någon plan. Däremot ska du dokumentera ditt ställningstagande. Om du är tveksam eller om det senare visar sig att medarbetaren trots allt arbetekommer att kunna arbeta igen, så ska du ta fram en plan så snart som möjligt.
  • Om medarbetarens hälsotillstånd för tillfället innebär att hen inte kan delta i planeringen får planen vänta tills hälsotillståndet har förbättrats. Du behöver då bara dokumentera ditt ställningstagande.
 

Mall för plan för återgång i arbete

Använd gärna den mall som Försäkringskassan har tagit fram tillsammans med arbetsgivarorganisationerna när du tar fram en plan för återgång i arbete.

7459 Arbetsgivarens plan för återgång i arbete

Hjälptexter till blanketten (7459) Arbetsgivares plan för återgång i arbete

Behöver du hjälp med att ta fram plan för återgång i arbete?

Om du behöver hjälp med att ta fram en plan för återgång i arbete kan du få bidrag för att köpa in tjänsten från företagshälsovård eller liknande aktör. Bidraget heter arbetsplatsinriktat rehabiliteringsstöd. Du ansöker hos Försäkringskassan.

Arbetsplatsinriktat rehabiliteringsstöd