Försäkringskassans logotyp
Logga in
Tänk på att...

Din webbläsare är av en äldre modell. Det innebär att du kanske inte kan använda alla funktioner på webbplatsen. Vi rekommenderar att du uppdaterar till en nyare version.

Kontakta kundcenter för partner

Här hittar du telefonnummer till och information om kundcenter för partner, för dig som är arbetsgivare, partner till Försäkringskassan eller egen företagare.

Telefonnummer

0771‑17 90 00

Öppettider kundcenter för partner

Måndag–fredag: 9–13
Lördag–söndag: stängt
Helgdag: stängt

Öppettider kundcenter för partner utland

Måndag–fredag: 9–13
Lördag–söndag: stängt
Helgdag: stängt

Nya öppet­tider i telefonin från 1 augusti 2023

Öppettiderna i telefonin och utbudet av service på olika språk dras ner successivt med start 1 augusti. Detta till följd av den om­fördelning av resurser som Försäkrings­kassan genomför för att få en ekonomi i balans till slutet av 2024.

Försäkrings­kassan behöver begränsa telefon­tider och språkservice för att kunna prioritera hand­läggningen av ärenden och utbetalningar av ersättning.

De nya öppet­tiderna minskas successivt under 2023 med start den 1­augusti. Öppet­tiderna kommer vara samma för myndighets­växeln, kund­tjänst för privat­personer och kund­tjänst för partners.

 

Följande dagar 2024 har avvikande öppettider:

  • Nyårsdagen 1 januari, stängt
  • Trettondagsafton 5 januari, öppet 9–11.30
  • Skärtorsdagen 28 mars, öppet 9–11.30
  • Långfredagen 29 mars, stängt
  • Annandag påsk 1 april, stängt
  • 30 april, 9–11.30
  • 1 maj, stängt
  • Kristi himmelsfärdsdag 9 maj, stängt
  • Nationaldagen 6 juni, stängt
  • Midsommarafton 21 juni, stängt
  • Dag före alla helgons dag 1 november, öppet 9–11.30
  • Julafton 24 december, stängt
  • Juldagen 25 december, stängt
  • Annandag jul 26 december, stängt
  • Nyårsafton 31 december, stängt

Rätt handläggare

Så här gör du för att komma till rätt handläggare:

  1. Ring 0771‑17 90 00
  2. Säg vilken sorts partner du är, till exempel:
    • arbetsförmedlingen
    • arbetsgivare
    • assistansanordnare
    • företagare
    • försäkringsbolag
    • kommun
    • sjukvården
    • tandvården.
  3. Du kopplas till rätt handläggare.

Du kan prata precis som vanligt men tänk på att höga bakgrundsljud kan störa. Du kommer alltid att kopplas fram till en handläggare även om talsvaret inte lyckas förstå exakt vad du vill.

Postadress

Försäkringskassan Kundcenter för partner
Box 93
662 22 Åmål

Andra kontaktvägar

Du kan också kontakta oss via bildtelefoni, teletal och texttelefoni.

Bildtelefon (bildtelefoni.net) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Teletal (teletal.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Texttelefoni (texttelefoni.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Frågor och svar

  • Nej. I dagsläget är det inte möjligt att få ett erbjudande om att vi kan ringa upp dig när det är kö hos oss.

  • Ring +46 771 17 90 00 om du befinner dig utomlands. Om fel uppstår, ring myndighetsväxeln +46 8 786 90 00.

  • Vårt faxnummer är 010‑489 16 73

  • Ja. Om du har bildtelefon kan du kontakta Försäkringskassan via:

    3G: 020 00 33
    ISDN: 020‑28 00 10
    SIP: tolk@tolk.sip.nu

  • Ja. Om du vill använda förmedlingstjänsten för texttelefoni kontaktar du Försäkringskassan via nummer 020‑600 600.

  • Om du jobbar som ombud för en privatperson och har en fråga till oss vänder du dig till vårt kundcenter för privatpersoner. Du når oss på 0771‑524 524.

Senast uppdaterad